Súťažné hry

Anotácia: Hoci ľudové liečiteľstvo, zaklínanie a mágiu z oblasti česko-slovenského pomedzia, kde je tento fenomén známy ako bohovanie, v súčasnosti veľmi úspešným románom Žítkovské bohyne zviditeľnila česká autorka Kateřina Tučková, píšu o ňom už aj starší autori. Dnes už pre nás takmer neznámy autor Ferdinand Dúbravský (1850-1926) o ňom píše v cestopise Bohyne na Žítkovej, ktorý autorka Lucia Mihálová pretavila do rovnomennej, humorne ladenej rozhlasovej hry. Ferdinand Dúbravský región moravských kopaníc dôverne poznal. Študoval na skalickom gymnáziu a ako pisár, pomocný učiteľ a redaktor pracoval raz na jednej, raz na druhej strane terajšej česko-slovenskej hranice. Bol veľmi plodným autorom, venoval sa najmä próze, ale písal aj rozprávky a divadelné hry pre deti i dospelých. Svoje pozorovania o žítkovskom „bohovaní“ zhrnul do etnograficky, no i kriticky orientovanej dokumentárnej prózy, ktorá sa čitateľovi snaží poodhaliť nekalé praktiky ľudových liečiteliek a pomáhačiek a pranieruje šarlatánstvo a „šmejďácke“ praktiky, ktoré sú aj v dnešnej dobe dobre známou a aktuálnou otázkou. Práve na Dúbravského snahe poodhaliť fungovanie pochybných praktík aj s celým ich podporným aparátom a rozšíriť tak medzi ľuďmi osvetu, vystavala autorka Lucia Mihálová veľmi umne svoj príbeh. Bulvárna dobová tlač je naklonená bohyni, ktorá je podľa nich nespravodlivo obvinená z podvodu. Poslucháč sleduje postavu novinára, ktorá prichádza priamo na miesto činu, aby prišiel veci na koreň a odhalil skutočnú pravdu.

Obsadenie: Juraj Kemka, Dana Gudabová, Miroslav Beňušík, Tomáš Majláth, Michal Rovňák a ďalší.

Autor predlohy: Ferdinand Dúbravský

Réžia: Karol Horváth

Dramaturgia: Michaela Materáková

Zvuk: Peter Hájek

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Valéria Potančoková

Anotácia: Chytám ťa za... a hovorím Ti: nechoď preč, rozhlasová hra voľne inšpirovaná poviedkou Ľudmily Groeblovej ON a tvorbou Ivana Kraska. Laura Fedorová sa v pozícii autorky adaptácie rozhodla inšpirovať známou poviedkou Ľudmily Groeblovej (ON), autorky, ktorá sa právom zaraďuje medzi predstaviteľky slovenskej literárnej moderny, napriek jej pomerne útlej literárnej tvorbe (1884-1968). V spomínanej poviedke reflektuje rozchod s iným, na Slovensku podstatne známejším autorom, Ivanom Kraskom. Hoci hovoriť o rozchode by sa možno mohlo zdať prehnané (otáznik totiž visí aj nad ich vzťahom), reflexia tohoto momentu v tvorbe oboch spomínaných určite svedčí o miere a hĺbke prežívania celej situácie nielen ako bežnej epizódy zo života mladých študentov v Prahe na začiatku 20. storočia. Laura Fedorová, ako autorka, aj ako režisérka, sa rozhodla ísť mimo tradičných postupov dramatizácie a vytvorila svojbytný dramatický útvar. V ňom sa stretávajú Ivan Krasko s Ľudmilou Groeblovou v presahu dvoch hereckých generácií a z príbehu neuskutočnenej lásky dvoch intelektuálov a umelcov začiatku 20. storočia sa stáva nenápadný manifest tvorby najmladšej autorskej generácie, kde interpretácia a pohrávanie sa s jej hranicami sa stáva kľúčom k charakterom, hercom, a teda k podstate človečenstva a vzťahu medzi ženou a mužom.

Obsadenie: Peter Sklár, Martin Kaprálik, Tomáš Majláth, Matej Landl, Pavol Topoľský, Milo Kráľ, Ladislav Kerata a Kristína Spáčová

Autorka predlohy: Ľudmila Groeblová

Réžia: Laura Fedorová

Dramaturgia: Peter Pavlac

Zvuk: Milan Greguš

Hudobná dramaturgia: Juraj Polgáry

Produkcia: Valéria Potančoková a Ján Tomandl

Anotácia: Odmalička nám hovoria, že sa môžeme stať kýmkoľvek a pred nami sa rozprestiera svet nekonečných možností, no v skutočnosti je niekedy ťažké stať sa samým sebou. Hra o sebaprijatí, bodyshamingu a traume z neprijatia. Vanda si nájde životný cieľ urobiť zo seba živú bábiku Barbie. U svojej rodiny však pre túto víziu nenachádza pochopenie.

Obsadenie: Bianka Bucková, Lucia Vráblicová, Peter Kočiš, Ivan Romančík, Jana Lieskovská, Martin Hronský, Ľudmila Mandžárová, Anna Jakab Rakovská, Gréta Luprichová

Réžia: Veronika Repčík Martinková

Dramaturgia: Zuzana Kolmosová

Zvuk: Andrej Klimits

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Doktorka Mária Oravcová, rodená Sehnálová, sa narodila 12. augusta 1893 vo Veľkých Bečvároch a zomrela 7. mája 1964 v Bratislave. Od roku 1927 spolupracovala s košickou odbočkou Rádiojournalu. Vo svojich príspevkoch hovorila o literárnych dielach a ich autoroch, o postavení žien v spoločnosti, o výchove mládeže. V dramatickej tvorbe čerpala zo slovenských dejín, písala pre bábkové divadlo i pre rozhlas. Dve z jej rozhlasových hier boli odvysielané naživo v rokoch 1935 a 1936 v košickej odbočke Rádiojournalu. Ich rekonštrukciu sme pripravili pri príležitosti stého výročia pokusného vysielania z Hanisky pri Košiciach v roku 2025. V hre Nenásytná mladosť pozorujeme dospievajúceho mladého muža, ktorý sa z nešťastnej lásky pokúsil o samovraždu. Autorka zároveň komentuje súdobé pomery v spoločnosti i rodine.

Obsadenie: Filip Pavuk, Svetlana Wittnerová, Veronika Husovská, Dominik Dupľák, Simona Kaščáková, Peter Čižmár, Miroslav Kolbašský, Róbert Šudík, Stanislav Pitoňák, Katarína Horňáková

Réžia: Júlia Rázusová

Dramaturgia a úprava: Hana Rodová

Zvuk: Michal Ballash

Hudba: Martin Husovský

Produkcia: Renáta Miškovičová

Anotácia: Neprebudení/ý alebo rozhlasové rozprávanie na základe textov Martina Kukučína, Jozefa Hollého, Ľudmily Podjavorinskej, Jozefa Gregora Tajovského a Martina Buzalku. Nie je jednoduché predstaviť, nie je jednoduché predstaviť si, nie je jednoduché pár slovami obsiahnuť rozmer stretnutia na pomedzí foriem, žánrov, prístupov a najmä umeleckých a ľudských postojov. Neprebudený/í nie je rozhlasová hra tak ako ju zvykneme vnímať, nie je dokumentom, nie je fíčrom, nie je rozhovorom, je však určite výnimočným stretnutím, rozprávaním a pohrávaním sa s textami vyššie spomenutých klasikov a Maťa Buzalku, jedného z výrazných členov divadla Stopy snov.

Obsadenie: Martin Buzalka, Petra Dubayová, Ivana Kováčiková a členovia divadelného súboru Stopy snov

Réžia: Ivana Kováčiková

Dramaturgia: Peter Pavlac

Zvuk: Peter Pištek

Hudobná dramaturgia: Katarína Bielčiková

Mix piesní: Roland Bangha

Produkcia: Valéria Potančoková

Anotácia: Krátka hra venovaná všetkým, ktorí zomierajú sami. V domove sociálnych služieb býva osamelá pani Gálisová. Konfrontuje sa tu s celým panoptikom postáv a svojou zhoršujúcou sa pamäťou.

Obsadenie: Judita Vicianová, Dana Košická, Beáta Dubielová, Adriana Ballová, Henrieta Kecerová, Miroslav Kolbašský

Réžia: Hana Rodová

Dramaturgia: Hana Rodová

Zvuk: Peter Krajčovič

Hudobná dramaturgia: Zuzana Eperješiová

Produkcia: Renáta Miškovičová

Anotácia: Ján Rob Poničan bol ľavicový spisovateľ, modernista a jeden zo spoluzakladateľov časopisu DAV. Vo svojej krátkej urbánnej próze, Podivín na malom meste, skúma s ironickým odstupom fenomén novodobého Dona Juana v prostredí slovenského malomesta. Vo svojom originálnom pohľade na Poničanovu poviedku sa autorka a režisérka Veronika Repčík rozhodla siahnuť po súčasnom materiále, zozbierala príbehy a skúsenosti žien a mužov so zoznamovaním prostredníctvom sociálnych sietí a vytvorila zaujímavý dialóg medzi minulosťou a prítomnosťou. V ňom odkrýva komplikácie pri nadväzovaní partnerských vzťahov v dobe povrchnosti a ilúzie nekonečných možností.

Obsadenie: Zuzana Konečná, Katarína Šafaříková, Lucia Hurajová, Juraj Hrčka, Daniel Žulčák

Autor predlohy: Ján Poničan

Réžia: Veronika Repčík

Dramaturgia: Michaela Materáková

Zvuk: Milan Greguš

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Poviedka Ľudovíta Kubániho (1830-1869) s týmto zvláštnym názvom má podtitul „kriminálna epizóda“. Jeho tvorba spadá do polovice 19.storočia a vo svojich textoch často reflektuje udalosti späté s revolučným rokom 1848, pôsobenie a myšlienky štúrovcov, či principiálne otázky národnostné, či národné. Nie je však v žiadnom prípade didaktický, znakom jeho tvorby nie je pátos, skôr dezilúzia a potlačenie akéhokoľvek sentimentu s využitím inteligentného humoru a nadhľadu. Radíme ho kdesi na hranu romantizmu a realizmu a táto dvojdomosť je charakteristická aj pre spracovanie Karola Horvátha, tak v rovine dramatizácie, ako i réžie. Kriminálna epizóda v podtitule totiž ukazuje na istý „žánrový“ detail, ktorý však potenciálne definovateľný žáner presahuje. A tak sa príbeh tajomného poľského grófa Zamojského stáva epizódou s kriminálnou zápletkou a nečakaným rozuzlením, v komplikovanej historickej dobe, kde preberanie cudzích identít mohlo mať nie len politické motivácie. Avšak tým podstatným znakom poviedky, a napokon i samotnej realizácie je humor, často až na hranici groteskného absurdna.

Obsadenie: Peter Sklár, Martin Kaprálik, Tomáš Majláth, Matej Landl, Pavol Topoľský, Milo Kráľ, Ladislav Kerata a Kristína Spáčová

Autor predlohy: Ľudovít Kubáni

Réžia: Karol Horváth

Dramaturgia: Peter Pavlac

Zvuk: Stanislav Kaclík

Hudobná dramaturgia: Marek Kundlák

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: V marci 2020 sa naša realita zrazu zriedila. Ľudia zmizli z ulíc, autá zastali, obchody, továrne, divadlá a kaviarne sa zatvorili, školy vyprázdnili. Tváre sme skryli za rúška a len sme so strachom sledovali stúpajúce počty obetí covidu a apokalyptické tlačovky. Učiteľka Milica býva po rozvode sama so synom v malom byte v dome, kde nikoho nepozná. No zložitý veľký svet sa skladá z malých svetov, ktoré dokážeme ovplyvniť. V nich je miesto pre vľúdnosť a ľudskosť, ktoré nám svietia na cestu a pomáhajú prežiť.

Obsadenie: Helena Krajčiová, Erik Koníček, Zuzana Fialová, Zuzana Kronerová, Lukáš Frlajs, Marián Mitaš, Gréta Luprichová, Dominik Budinský, Jakub Surán

Réžia: Eva Borušovičová

Dramaturgia: Zuzana Kolmosová

Zvuk: Milan Greguš

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Tri sestry počas covidovej pandémie. Každá žije akoby osamote vo svojom svete, komunikujú cez mobily, skype, či iné možnosti. Tvorcovia zámerne pracujú s neurčitosťou, nie je jasné, či je každá naozaj osamotená, bez partnera, či kohokoľvek, alebo samotu hrajú, citovo sa navzájom vydierajú, idealizujú sa, aby si v covidovej samote posilnili svoje egá. Každá, keď klame, klame najmä samu seba. Novovyvíjaná umelá inteligencia svojsky komentuje, či deformuje skutočnosť a dodáva celku groteskný rozmer.

Obsadenie: Danica Jurčová, Miroslava Frankovská, Katarína Šafaříková

Réžia: Laco Kerata

Dramaturgia: Zuzana Kolmosová

Zvuk: Peter Pištek

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Nikola Kováčová

Anotácia: Nosnou témou rozhlasovej hry je sebapoškodzovanie adolescentov, strata sprievodcov dospievania, psychické problémy dospievajúcich, ktoré môžu vyústiť až do fatálnych následkov. Príbeh sa zameriava na vnútornú transformáciu rodiny, najmä matky, ktorá musí čeliť vlastným obavám a slepému vnímaniu dospievania svojej dcéry. Pôvodnú rozhlasovú hru, drámu s prvkami thrilleru, autor a režisér Ján Mikuš formálne poňal ako 103 telefonátov.

Obsadenie: Lenka Barilíková, Dominik Zaprihač, Jana Pilzová, Martina Chmelanová, Ivana Kováčová a Marianna Mackurová

Réžia: Ján Mikuš

Dramaturgia: Mária Danadová

Zvuk: Peter Janák

Hudobná dramaturgia: Ján Fiala


Anotácia: Debutová rozhlasová hra spisovateľky Dominiky Moravčíkovej hovorí o komplikovanom vnútornom svete mladej ženy s kompulziami v nevšednej situácii, keď blízko obce, kde býva, padne meteorit. So zveličením a láskavým humorom sleduje postavičky, obnovuje ich naštrbené vzťahy a vytvára absurdné situácie, v ktorých sa snažia nájsť nielen meteorit, ale aj vlastný zmysel života.

Obsadenie: Michaela Babálová, Jakub Muranský, Beáta Dubielová, Simona Kaščáková, Henrieta Kecerová, Šimon Kaiser, Jana Bartošová a Juraj Fotul

Réžia: Lukáš Lipčák

Dramaturgia: Hana Rodová

Zvuk: Michal Ballash

Hudobná dramaturgia: Zuzana Eperješiová

Produkcia: Renáta Miškovičová

Anotácia: V štvordielnej dramatizácii jedného z vrcholných románov F. M. Dostojevského sleduje Peter Pavlac dve pôvodné línie románu o búrlivej spoločenskej situácii, sprevádzajúcej rozpad ruského cisárstva, ústiaci do revolúcie. Aktualizujúca inscenácia Adama Hanuljaka a Mareka Kundláka s pôvodnou autorskou hudbou Andreja Šebana sleduje ideové korene ruského imperializmu, militarizmu a nenaplniteľnej túžby po veľkej monarchii.

V texte románu z roku 1873 spojil F. M. Dostojevskij dva romány. Román o vražde študenta, člena revolučnej skupiny, uskutočnenej na pokyn jej vedúceho, bol inšpirovaný udalosťou vraždy študenta Ivana Ivanoviča Ivanova v skupine nihilistov okolo Sergeja Nečajeva. Dostojevského postava Peter Verchovenskij dáva, podľa vzoru Nečajeva, príkaz zavraždiť Šatova, aby spoločným hriechom zocelila a umlčala členov svojej skupiny politických radikálov. Druhý román, Stavroginova spoveď, mal byť pôvodne religióznym románom. Figúru charizmatického Stavrogina, ochotného prekročiť každý zákon či morálny imperatív, by Verchovenskij rád videl v čele svojej skupiny, Stavrogin sa mu ale vzpiera. Dostojevskij do jednotlivých postáv vtelil rôzne ideológie, ktoré súperili o dominanciu v rozpadajúcom sa cisárstve. Deje z konca devätnásteho storočia sú rámcované inscenátormi aktualizovanou spoveďou Nikolaja Stavrogina, v ktorej sa v rozhovore s kňazom Tichonom pokúša reflektovať svoje skutky, prekračujúce hranice morálky a najmä ich dopad na jeho bližšie i vzdialenejšie okolie.

Obsadenie: Kamil Mikulčík, Juraj Kemka, Zuzana Kronerová, Jevgenij Libezňuk, Matej Landl, Dominika Žiaranová, Zuzana Porubjaková, Andrej Šoltés, Michal Rovňák, Juraj Hrčka, Marián Labuda, Gregor Hološka, Henrieta Jančišinová Kolláriková, Peter Kadlečík, Lucia Vráblicová, Miroslav Noga

Autor predlohy: Fjodor Michailovič Dostojevskij

Preklad: Viera Hegerová

Réžia: Marek Kundlák a Adam Hanuljak

Dramaturgia: Ján Šimko

Zvuk: Rudolf Fritzman

Hudba: Andrej Šeban

Hudobná dramaturgia: Matúš Wiedermann

Produkcia: Peter Šimončič

Anotácia: Rozhlasová hra Jany Bodnárovej hovorí prostredníctvom dvoch seniorských párov o stále tabuizovanej téme, akou je staroba, ktorá sa v ostatných rokoch pretrvávajúceho kultu mladosti dostáva na okraj záujmu. V prvom dialógu sa in medias res ocitáme v intímnej situácii staršieho manželského páru, ktorý až dojemne nežne i s humorom potvrdzuje svoju lásku aj po dlhých desaťročiach manželstva, takmer na prahu svojej storočnice. Druhý dialóg nás zavedie do Zariadenia pre seniorov, kde sa zas občas nájdu spriaznené duše, ktoré si svoj krehký a výnimočný vzťah budujú roky. Dokážu ale svoju lásku aj naplniť?

Obsadenie: Judita Vicianová, Ľubomír Záhon, Emília Vášaryová, František Kovár

Dramaturgia a réžia: Hana Rodová

Zvuk: Michal Ballash

Hudobná dramaturgia: Zuzana Eperješiová

Produkcia: Renáta Miškovičová

Anotácia: Rozhlasová adaptácia Miklósa Forgácsa pracuje s dejom predlohy voľne, ale pokúša sa o mimoriadne angažované zvukové stvárnenie zásadnej esencie tohoto diela. Tá je predovšetkým inšpirovaná súdobou diskusiou o zmysle umenia, jeho výpovednej hodnoty a adekvátnosti použitej formy. Stretnutie Doriana Graya so svojim portrétistom teda presahuje jeho reálny a vecný rozmer a stáva sa intenzívnou metaforou o sile umenia v spojitosti s premenou charakteru, a iluzívnou stálosťou nášho bytia. Napriek tomu, že v adaptácii spoznáme všetky ústredné postavy Wildeovho diela, náš pohľad sa stane skôr ponorom do ich prežívania, do vnútornej reflexie stretnutia na hranici súdobej morálky a Dorianovej túžby o jej prekročenie.

Existuje vôbec taká hranica, ktorá by nás mohla zastaviť na ceste v intenzívnej snahe vo svete nie len žiť, ale ho aj naplno zažiť?

Obsadenie: Kamil Mikulčík, Edita Koprivčević Borsová, Juraj Hrčka, Matej Landl, Zuzana Porubjaková, Lucia Hurajová, Henrieta Kolláriková a Michal Rovňák

Autor predlohy: Oscar Wilde

Preklad predlohy: Tatiana Ruppeldtová

Réžia: Adam Hanuljak

Dramaturgia: Peter Pavlac

Zvuk: Rudolf Fritzman

Hudba a hudobná dramaturgia: Matúš Wiedermann

Spev: Eva Šušková

Klavír a spev: Kamil Mikulčík

Gitara: Rudolf Fritzman

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Hra Koniec, napísaná v roku 1948, jednoznačne odkazuje k ukončeniu 2. svetovej vojny zhodením atómovej bomby na Hirošimu a filozoficko-metaforickým spôsobom otvára otázku možného sebazničenia ľudstva. Svojou látkou a spracovaním sa tak stáva prvou post-apokalyptickou slovenskou sci-fi drámou vôbec. Barčovi však nejde a detailné vykreslenie realistickej podoby apokalypsy, nastoľuje skôr hraničnú situáciu, v ktorej je každá jedna postava nútená bezpodmienečne sa konfrontovať so silou svojho presvedčenia, morálky a vôbec ľudskosti ako takej.

Obsadenie: Marek Geišberg, Martin Hronský, Matúš Kvietik, Milo Kráľ, Alfréd Swan, Danica Matušová, Alexandra Lukáčová, David Hartl, Zuzana Jurigová-Kapráliková, Viktória Vadovičová, Zuzana Kyzeková, Ondrej Kaprálik, Tomáš Vravník a Simon Kopunec

Réžia: Patrik Lančarič

Dramaturgia: Peter Pavlac

Autor predlohy: Július Barč-Ivan

Zvuk: Andrej Klimits

Hudba: Jozef Vlk

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Budova obytného bloku Avion architekta Josefa Mareka z roku 1932 je ikonickou stavbou funkcionalistickej architektúry v Bratislave. Dramatička Lenka Čepková zbierala príbehy obyvateľov Avionu a napísala hru, v ktorej sa preplieta niekoľko príbehov, vinúcich sa od tridsiatych rokov až po dnešok. Príbehy odzrkadľujú spletité medzivojnové obdobie – na jednej strane sa v multikultúrnom meste rozkvet občianskej spoločnosti a hospodársky rast počas Československej republiky premietli aj do novej architektúry Bratislavy. Na druhej strane silnejúci nacionalizmus a fašizmus postupne viedli k perzekúciám a deportáciám veľkej časti obyvateľstva. Avion je jednou z dodnes dobre fungujúcich dôkazov myslenia o spoločnosti a architektúre z tohto obdobia.

Obsadenie: : Anna Čonková, Tomáš Majláth, Eva Matejková, Anikó Vargová, Ľudmila Swanová, Valéria Potančoková, Ján Mistrík, Miroslav Beňušík, Denis Farkaš, Denis Šatan, Samuel Vrták, Dalibor Petkáč, Tomáš Kovarovič, Zuzana Jurigová – Kapráliková, Melánia Jakabovičová, Frederik Martinus a Adam Szajewski

Réžia: Karol Horváth

Dramaturgia: Ján Šimko

Zvuk: Andrej Klimits

Hudba: Andrej Šeban

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Valéria Potančoková

Anotácia: Román Pani Dallowayová významnej britskej autorky Viginie Woolfovej si od svojho prvého vydania v roku 1925 našiel mnoho čitateľov. Letné capricio opisuje jeden deň starnúcej stredostavovskej paničky Clarissy Dallowayovej, ktorá pripravuje večierok. Pod ľahkými opismi všednodenných činností sa ale odhaľujú nielen pocity ženy v niečom, čo sa dá opísať ako kríza stredného veku, ale aj traumy londýnskej spoločnosti, ktorá iba nedávno zažila 1. svetovú vojnu, kolonizuje neeurópske krajiny a má problémy, ktoré žiadne módne psychoterapie nedokážu uspokojivo liečiť.

Obsadenie: Edita Koprivčević Borsová, Gregor Hološka, Martin Šalacha, Lenka Barilíková Spišáková, Peter Kadlečík, Zuzana Porubjaková, Lenka Libjaková, Matej Landl, Tomáš Vravník, Vít Bednárik, Lucia Vráblicová, Dominika Morávková, Anežka Petrová, Anna Jakab Rakovská, Ingrid Hrubaničová, Milan Chalmovský, Eliška Kákošová, Daniela Gudabová, Ľubomír Burgr, Soňa Fábryová, Naďa Gášeková, Natália Slovíková a William Heringes

Réžia: Jozef Vlk

Dramaturgia: Ján Šimko

Autorka predlohy: Virginia Woolfová

Zvuk: Dušan Kozák

Hudba: Jozef Vlk

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Valéria Potančoková

Anotácia: Samotný text nie je v žiadnom prípade klasickým dramatickým textom. Ide o sériu tridsiatich troch monológov napísaných vo veľmi špecifickom dialekte. Práve jazyk hry vytvára silný kontrast s obsahom jednotlivých monológov, ktoré oscilujú na všetkých možných emočných škálach, rovnako tak tematických úrovniach súvisiacich s absolútne prítomnou realitou.

Rozhlasová realizácia koncentruje text do užšieho spojenia so samotným autorom Braňom Mazúchom, ktorý sa napokon stal popri Nataši Bednářovej a Petrovi Bednářovi tretím interpretom svojho textu. Dokonca je natoľko osobným, že nám v duchu i jazyku originálu predstaví svoj vlastný životopis, čím sa doslova podčiarkuje silne osobný rozmer textu, realizácie a najmä jeho autorsko-režijného videnia sveta i média rozhlasu.

Obsadenie: Nataša Bednářová, Michal Bednář a Braňo Mazúch

Réžia: Braňo Mazúch

Dramaturgia: Peter Pavlac

Zvuk: Andrej Klimits

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: V roku 2054 je po dvoch európsko-islamských vojnách a rozpade krajiny, ktorú autor nazýva Postsovzväz. Európu od Ruska delí múr a na jeho oboch stranách vidno stopy ekologickej katastrofy a genetických experimentov. Stretávame sa s križiakmi, novou šľachtou, krížencami zvierat a ľudí, opričníkmi, pravoslávnymi komunistami, templármi. Tí všetci hľadajú nový poriadok, nové absolútno alebo nový raj, v droge, nazvanej telúr. Sorokinov román, napísaný v päťdesiatich kapitolách, je sondou do života rôznych sociálnych vrstiev a kultúr. Text, napísaný rôznymi štýlmi, presýtený alúziami na klasickú ruskú i svetovú literatúru, ukazuje svet po páde ruského impéria, európskych ideálov a zdevastovaní prírody. Čo ostane z človeka a našich predstáv o ňom?

Obsadenie: Juraj Kemka, Kamil Mikulčík, Braňo Jobus, Zuzana Kronerová, František Kovár, Matej Landl, Zuzana Porubjaková, Michal Rovňák, Heňa Jančišinová Kolláriková, Gregor Hološka, Edita Borsová, Tomáš Vravník, Lucia Hurajová, Peter Kadlečík, Lucia Vráblicová, Peter Sklár, Ladislav Konrád, Peter Kočiš, Přemek Boublík, Ondrej Kaprálik, Laco Kerata a ďalší

Autor predlohy: Vladimir Sorokin

Preklad: Ján Štrasser

Réžia: Adam Hanuljak

Dramaturgia: Ján Šimko

Zvuk: Rudolf Fritzman

Hudba: Matúš Wiedermann

Hudobná dramaturgia: Juraj Polgáry

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Niečo začalo ako nevinný mechanizmus obrany pred úzkosťou, ktorá rástla v hlave. Vymklo sa to spod kontroly. Potom jeho život ovláda nutnosť dodržať presný počet krokov, nutnosť vyhnúť sa akýmkoľvek baktériám, svoje veci a myšlienky musí mať zrovnané na symetrických kôpkach. Mladý muž, namiesto toho, aby sa tešil zo života, zotrváva v úzkostnom kŕči a, nie vlastnou vinou, tým zaťažuje okolie. Niekto sa to snaží poprieť, niekto toho má plné zuby, niekto sa zúfalo snaží pomôcť. Dopadne to dobre? Áno. Ako vieš? Dostane sa z toho? Áno. Ako vieš? Ako vieš?

Obsadenie: Lucia Hurajová, Samuel Ducár, Barbora Panáková, Adrián Hudák

Réžia: Samuel Šimkovic

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Dominik Hauskrecht

Hudobná dramaturgia: Matúš Wiedermann

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Cesta je intenzívnym dramatickým dialógom dvoch silných osobností, ktoré sa stretnú na ceste vlakom. Odhaľovanie spoločnej minulosti je dôsledné, ale nevyhnutné, a pomerne rýchlo sa ukáže, že je medzi nimi rodinná väzba, o ktorej vedel do toho momentu len jeden z nich. A tam sa začína skutočná dráma.

Obsadenie: Lukáš Latinák, Martin Klinčúch, Lukáš Herc a Anna Pavlíková

Réžia: Filip Salamon

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Timotej Heglas

Hudobná dramaturgia: Matúš Wiedermann

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Lena má dokonale naplánovanú svoju budúcnosť – bude architektkou, ktorá precestuje svet a jej život bude pestrofarebný ako jej paleta, ktorá ju sprevádza pri navrhovaní jej umeleckých diel. No čo ju čaká po tom, čo sa z jej života vytratia takmer všetky farby? Lúčom v obkolesujúcej tme, ktorá ju pohlcuje viac a viac ostane len jej priateľka Uma.

Obsadenie: Katarína Novotková, Ema Slyšková, Matej Trnovec, Alexandra Lukáčová a Michal Kvaššay

Réžia: Karin Kopčová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Filip Farkašovský

Hudba: Juraj Bolf

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Znie to ako prirodzený kolobeh. Vyrastieme, začneme pracovať, odsťahujeme sa a tvoríme svoj vlastný život. Samostatný a nezávislý a často ľahostajný ku svojej minulosti. Nemáme na ňu čas.

Je tento kolobeh taký „prirodzený“ aj pre našich rodičov? Keď niekto celý svoj život obetuje láske k dieťaťu, je pre neho tiež také „prirodzené“ vidieť ho odchádzať? Je správne byť ľahostajní k minulosti? Je chybou, že sa nás niekto nevie vzdať?

Obsadenie: Dagmar Sanitrová, Daniel Zwach, Viktória Vadovičová a Michal Smažák

Réžia: Anna Demovičová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Pavol Guman

Hudba: Marek Votruba

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: Návrat ku krehkosti človeka. Dorota a Jonatán sa po rokoch stretnú a položia si hlavy na plecia. Chcú zažiť niečo ľudské. Nebáť sa ukázať čistotu a krehkosť. A odrazu sa nevedia ani nadýchnuť.

Obsadenie: Barbora Panáková a Richard Hainc

Réžia: Michaela Jančošková

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Richard Zbiták

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Svet je bláznivý, ale všetko v ňom má svoje miesto, len sleduj znaky, pozorne, áno, náhody neexistujú, nemôžu existovať, mám jasný osud, môj život niekam smeruje, you are my destiny. Myslel si Kamil. Potom stretol Lujzu.

Romantický surreál o osude.

Obsadenie: Kristián Kozmenko, Tomáš Bognár, Krištof Melecsky, Emily Drobňáková, Richard Labuda, Tadeáš Bolo, Vichitra Joshi a Dušan Kozák

Réžia: Katarína Csikmáková

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Matúš Dibarbora

Hudba: Jaroslav Remenár

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: Čo všetko sa môže stať (alebo nestať), keď sa osamelá mladá žena vydá nočným veľkomestom zo žúru sama domov? Vtipný ponor do strachov, obsesií a fantázií, ktoré si dokážeme sami v sebe vytvárať i vo chvíľach, kedy by sme na to nemuseli mať žiaden dôvod. Avšak v zdanlivo banálnej situácii sa toho skrýva oveľa viac, než by sme boli ochotní si pripustiť.

Obsadenie: Mária Buckulčíková, Lucia Vráblicová, Richard Stanke, Alex Kukla, Martin Kaprálik, Anna Pavlíková, Martin Klinčúch, Maxim Rozenberg a Lukáš Herc

Réžia: Veronika Gaislová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Filip Benkovits

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Predstavte si, že s niekým žijete takmer celý váš život. Poznáte sa od detstva, študujete spolu, zamilujete sa, potom sa vezmete, chcete si založiť rodinu, myslíte si, že poznáte každý kút jej duše. Napriek tomu si odrazu uvedomíte, že nedokážete odpovedať na stále sa opakujúcu otázku: Kým si bola? (Rozhlasová minidráma sa vnára do vyšetrovania vraždy mladej ženy.)

Obsadenie: Martin Toman, Hana Slaninová, Ivo Gogál, Veronika Zišková, Ondrej Žec, Miroslava Frankovská

Réžia: Anna Demovičová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Daniel Valovič

Hudba: Martin Toman

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Komorný príbeh trojice mladých ľudí Daniela, Laury a Daniela vťahuje poslucháča do citlivej vzťahovej sondy, v ktorej zohráva veľkú úlohu manipulácia, citové vydieranie, závislostné a toxické vzťahy a značná dávka narušenej komunikácie taká charakteristická pre súčasnosť. Z rôznych strán počúvame o mentálnom zdraví mladých ľudí, o tom, ako je čoraz ťažšie vstupovať do vzťahov a prekonávať úskalia sociálnej izolácie.

Obsadenie: Sára Polyáková, Alexandra Krausová a Maxim Chahal

Réžia: Marek Lupták

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Zuzana Belková

Zvuk: Peter Pištek

Hudobná dramaturgia: Marek Kundlák

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Koho a čoho sa naozaj bojíme. Mrazivé pocity mladých v sieti, do ktorej boli hodení ich rodičmi a tí zas ich rodičmi. Dospelí ešte len teraz dospievajú. O manipulačnej hre rétoricky silnej skupiny, ktorá čistí svet podľa svojej spartskej ideológie. Sú len alfy a tí nepotrební. A medzi tými nepotrebnými aj deti. A tak dospelí dospievajú.

Obsadenie: Naďa Gášeková, Ivan Martinka, Marek Lupták, Katka Novotková, Daniel Zwach, Nazar Kulchykovskyi, Richard Labuda, Mário Mačičák, Ester Rimarčíková, Sofia Mária Bilková, Viktória Procklová, Ráchel Rimarčíková, Romana Ondrejkovičová a Teodor Sitarčík

Réžia: Ráchel Rimarčíková

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Oleksandr Buhaiev

Hudobný podklad piesne "Pri zore": Richard López

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: Samota. Postupne si na ňu človek zvykne a začína byť návyková. Začína ju vyhľadávať. Potom prichádzajú otázky, nechcené rozhovory a telefonáty: ,,Kde si, keď tu nie si?” Akí sú ľudia, keď sa vrátia do svojich príbytkov a konečne môžu byť sami samými sebou ? Ester pozoruje ľudí, ako žijú život. Na konci dňa sa však natíska otázka: Žije ona vôbec ten svoj? Kde sú hranice toho, čo sa považuje za zvedavosť a kde pozorovanie ľudí, je útekom pred žitím vlastného života? A ak to aj nazývame útekom, môžeme to niekomu vyčítať?

Obsadenie: Soňa Fábryová, Richard Labuda, Oliver Ruttkay, Peter Pavlac, Daniel Zwach a Pavol Guman

Réžia: Silvia Matejčíková

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Olesia Stepura

Hudba: Olesia Stepura a Katarzia

Hudobná dramaturgia: Silvia Matejčíková

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: Marek a Paula sa nevideli osem rokov. Teraz spolu cestujú autom do Talianska. K moru, kam chodievali, keď bola Paula malá. Marek sa presťahoval do Nemecka, založil si druhú rodinu a so svojou dcérou z prvého manželstva nie je v kontakte. Naposledy sa s ňou stretol, keď mala trinásť. Sľúbil jej dovolenku pri mori. Paula má už dvadsaťjeden, dávno nenosí ružové čelenky a nečíta pod perinou Harryho Pottera. Keď jej otec po rokoch navrhne výlet do Talianska, súhlasí. Pôjdu autom, aby sa opäť spoznali. Vedľa seba sedia absolútni cudzinci, ktorí si nemali byť nikdy cudzí. Kolesá sa krútia a Marek si uvedomuje, že toto je možno posledná šanca všetko napraviť. V mušli počuť šum rádia.

Obsadenie: Miroslav Noga a Emily Drobňáková

Réžia: Emma Vičanová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Miroslav Mlynka

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: Dvaja ľudia. Jedna izba, jedno rande, jedna appka. Dvaja ľudia, ale vlastne ani nie. Ona a dvaja medzi jej ušami, v hlave, v tom priestore inom, ona s írskou whisky a on s purpurovým vínom. Ona, Lucia a on, Robert Roth. Robert Roth ako muž, ako symbol, ako to čo nepozná a chce. Lucia chce len cítiť, ale k tomu, čo je s ňou v izbe, necíti nič. Prečo? Je to dobrý chlapec. Peter, Peťko, Peťuško. Milý. Príjemný. Aj Gombrowicza čítal. Nemala by váhať. Neváhaj! Dosť si sa naváhala!, duní jej spoza závitov matka. Ona chce len cítiť. Je tu on, Peter, taký, akí už boli. Pre ňu sú len takí. Nie, nie. On, Peter, je tu. Nik iný s ňou nie je. Toto je jej šanca. Či?

Obsadenie: Alexandra Lukáčová, Tadeáš Bolo, Robert Roth a Ingrid Timková

Réžia: Laura Fedorová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Marek Brinzík

Hudobná dramaturgia: Matúš Wiedermann

Produkcia: Valéria Potančoková a Linda Gallová

Anotácia: "That phase when you start hating your girlfriend is crazy". Týmito slovami začínalo twitterové vlákno, v ktorom muži opisovali, čo všetko boli schopní urobiť preto, aby sa s nimi ich partnerky rozišli. Michal a Kiara tkajú spoločné vlákno. Prepletá sa im ľahko medzi prstami, ani si nevšimli, že sa utkalo nakrivo. Vo fáze vzájomného obviňovania hľadajú, kto z nich vezme zodpovednosť za krach ich vzťahu. Páriaci párajúci pár.

Obsadenie: Soňa Fábryová, Michal Kvaššay, Alexandra Lukáčová, Peter Kočiš, Barbora Andrešičová, Tomáš Pokorný, Ráchel Rimarčíková a Lukáš Krajčík

Réžia: Ráchel Rimarčíková

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk a hudba: Lukáš Krajčík

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Predstavte si, že sa jedného dňa kdesi na vidieku, v nemenovanej dedine objaví zvláštna zelená hmla a hoci nenápadne, ale dôsledne začne prenikať do myslí jej obyvateľov. A tak sa jeden vnímavý a zvedavý obyvateľ rozhodne prísť na jej príčinu. Jemne absurdný dramatický text je na jednej strane vtipnou spoločenskou satirou, na strane druhej nenápadnou sondou do konšpiračného myslenia, ktoré sa vtiera do nášho sveta a zásadným spôsobom začína ovplyvňovať jeho chod.

Obsadenie: Michal Ďuriš, Peter Kočiš, Lucia Vráblicová, Peter Šimun, Tatiana Kulíšková, Matúš Kvietik a Maxim Rozenberg

Réžia: Aleš Lukačovič

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Roman Severín Kováč

Hudobná dramaturgia: Juraj Polgáry

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Na jednej strane je strata. Taká, ktorá vám zovrie srdce, prevráti život hore nohami a sfarbí ho do šeda. A na druhej sú dievča a muž, otec a dcéra, pripravení spoločne čeliť svetu, ktorý sa otriasa v základoch. Dá sa to však, keď všetko, čo vidíte, je len jednoliata šeď? Naozaj láska prekoná všetko? Môžu byť dvaja šťastné číslo? A akú rolu v tom všetkom zohráva istá novozámocká autorka knižiek pre deti?

Obsadenie: Peter Kočiš, Mária Miklošková, Zuzana Jurigová-Kapráliková, Lucia Hurajová, Eliška Tamaškovičová

Réžia: Nikki Böjtösová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Filip Benkovits

Produkcia: Petra Kasanová

Anotácia: Mladá novinárka dostane „džob“ – napísať investigatívny článok na tému zneužívania ťažkých životných situácií ľudí rôznymi samozvanými „guru“. Sama sa však začne zamotávať do sietí jednej z takýchto ezo-šíriteliek instantného šťastia a čelí reálnej kríze i vo vlastnom živote.

Obsadenie: Ema Slyšková, Edita Borsová, Juraj Hrčka, Adela Barantalová a Maxim Rozenberg

Réžia: Adela Barantalová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Edina Lilla Gablyasz

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Ostrá spoločensko-politická satira, ktorá zrkadlí absolútny úpadok politického prostredia, kam sa dostávajú absolútne nekompetentní a obmedzení ľudia s prízemnými motiváciami, avšak zásadne ovplyvňujúci svety bežných ľudí. Groteskný a drsný pohľad na súčasnosť očami predstaviteľa generácie, ktorá v tomto svete dospieva.

Obsadenie: Kamil Mikulčík, Matúš Kvietik, Adriana Moravčíková, Mário Mačičák a Mária Miklošková

Réžia: Peter Kepeňa

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Boris Štofaňák

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Študentka Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave Kristína Hušlová pre cyklus Fórum mladých autorov vytvorila krátku hru s názvom Záleží na čísle? Do hľadáčika si vzala rôznorodosť mužsko-ženských vzťahov a univerzálne poznanie, že niet rovnice, ktorá by zaručovala vznik a udržanie úspešného vzťahu. Relativizuje vek, sociálne zázemie a všetky vonkajšie okolnosti, ktoré konvenčne považujeme za dôležité faktory v alchýmii dvojíc. S ironickým úsmevom kladie poslucháčovi otázku, či nie sme v istých chvíľach predsa len hračkou náhody a všetko je inak, ako by si nezaujatý pozorovateľ myslel.

Obsadenie: Matúš Kvietik, Miroslava Durná, Filip Šebesta a Jana Valocká

Réžia: Marek Lupták

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Zuzana Belková

Zvuk: Stanislav Kaclík

Hudobná dramaturgia: Rudolf Pepucha

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Otec hlavnej predstaviteľky tejto minidrámy leží na smrteľnej posteli, a ona sa rozhodne mu pomôcť. Nie však slovami útechy, ale transcendentálnym zážitkom, prostredníctvom nezvyčajného ponoru do troch zásadných životných situácií z jeho minulosti, kam im spoločne dopomôže čítanie z jeho denníka. Cesta k zmiereniu, odpusteniu a objaveniu dimenzie, akej sa človeku za života nedostalo.

Obsadenie: Adriana Moravčíková, Milan Bahúl, Adam Szajewski, Lukáš Herc, Filip Pavuk, Mária Miklošková, Ema Slyšková, Maxim Rozenberg a Janka Gavurová

Réžia: Janka Gavurová

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Andrej Osvald

Produkcia: Ján Tomandl

Anotácia: Interakcia človeka a umelej inteligencie sa stáva témou zo dňa na deň hmatateľnejšou. A hoci ide o globálny fenomén, dokáže zasiahnuť aj do intímnych vzťahov mladých ľudí. Formálne nezvyčajná hra Kamily Pavlinskej reflektuje nie len pocit komunikačného odcudzenia jej generácie, ale najmä podceňovanú silu neosobnej entity na ceste k ovládnutiu emocionálneho sveta človeka.

Obsadenie: Veronika Kiniková, Chiara Mederová, Tamara Hrnčiarová a Mária Buckulčíková

Réžia: Kamila Pavlinská

Dramaturgia a pedagogické vedenie: Peter Pavlac a Dušan Kozák

Zvuk: Adrián Líška

Produkcia: Ján Tomandl